Projekty edukacyjne – wykorzystanie matematyki i origami
Krystyna Burczyk
11.12.2010
Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieka nauczyciela i obejmuje następujące działania:
1) wybranie tematu projektu;
2) określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu.”
Może wykraczać poza podstawę programową.
Warto dobierać tak zagadnienia związane z projektem, aby: (a) gotowe rozwiązanie nie było łatwe do znalezienia w internecie, (b) efekt badań, pracy nad projektem nie był łatwy do całościowego określenia, a przez to możliwy do opisania i prezentacji bez faktycznego wykonania zgłębienia problemu, (c) byłoby wspaniale, gdyby zmuszał członków zespołu do „oryginalnej twórczości”, a nie tylko skopiowania kilku pomysłów z różnych „miejsc”.
Przykład.
Uczniowie przygotowują projekt plansz umożliwiających grę w różne popularne powszechnie znane gry. Malują takie plansze na boisku szkolnym. Zanoszą ten projekt lokalnym władzom z propozycją realizacji. Tak został ten projekt opisany w poradniku.
Co jest nie tak? Uczniowie tylko wyszukują gry, nie tworzą żadnej „wartości dodanej”. I prezentują postawę roszczeniową – mamy „fajny” projekt, proszę nam go zrealizować. Brakuje mi tu etapu następnego: jak i z jakich materiałów plansze mogą być wykonane, jak zabezpieczone (jeżeli mają być zamontowane na boisku szkolnym), kto pokryje koszty wykonania, jak i kto będzie konserwował i uzupełniał ubytki, brak analizy zapotrzebowania na takie plansze.
Ciekawy przykład.
Wydanie małej broszury z referatami uczniów – uczestnicy projektu samodzielnie przygotowują referaty, wygłaszają je, na podstawie referatu i dyskusji po nim opracowują wersję do druku, sami składają tekst, zajmują się jego wydrukiem (sponsor?), a następnie reklamą i dystrybucją. Podobny pomysł jest realizowany przez Jacka Dymela (V LO w Krakowie) z grupą uczniów. A referaty dotyczą zagadnień dość trudnych matematycznie.
Czy ktoś spotkał idealną puszkę...?
O różnych opakowaniach, ich obecności w naszym życiu, optymalizacji, projektowaniu, produkcji, sprzedaży, opłatach kaucyjnych, recyclingu
Zaklęta w papier ...
Projektujemy biżuterię wykorzystując motywy origami. Dobieramy papier, akcesoria. Dbamy o jakość i oryginalność projektów.
Motywy matematyczne w jubilerstwie
Jakie motywy matematyczne możemy znaleźć na pierścionkach, kolczykach, wisiorkach?
Magia papieru
Różne rodzaje papieru mają różne własności. Badamy dostępne na rynku papiery pod względem ich kształtu, gramatury, faktury, ale również wytrzymałości na zginanie, rolowanie, rozrywanie, ścieranie, wytrzymałość na zgniatanie modelu pod wpływem jego ciężaru, kontakt z wodą, reakcję na wilgotność powietrza, itp. Wykonujemy kolejce modeli origami wykorzystujących różne własności papieru. Możemy również opracować różne metody transportu modeli origami.
Piramida z ośmiościanów
Prosty model piramidy. Badamy jego stabilność, projektujemy duży model analizując wytrzymałość materiałów. Oceniamy realne możliwości budowy bardzo małych i bardzo dużych konstrukcji z takich ośmiościanów.
Warsztaty dla młodszych kolegów
Młodzież planuje, przygotowuje i realizuje cykl warsztatów origami. Istotne są: dobór modeli i papieru, zaplanowanie sposobu pokazywania wykonania modeli (diagram karteczkowy), dokumentacji zajęć, prezentacji efektów (wystawa zdjęć i modeli)