Paper Structures  

Edukacja / Education

 

Everything  that needs to be said has already been said. But since no one was listening , everything must be said again (André Gide)

I znowu usłyszałam tekst „Mamy mało lekcji, a robienie modeli jest czasochłonne. No i gdzie takie zabawki są w podstawie programowej. Bo my przede wszystkim mamy realizować podstawę programową.”

Treści w podstawach jest coraz mniej, nauczyciele pogłębiają jak mogą tabliczkę mnożenia i inne podstawowe wiadomości, a krzywa Gaussa wyników egzaminów gimnazjalnych się nie zmienia. Tylko dotyczy dużo niższego poziomu wiedzy i umiejętności. A w szkole jest coraz więcej agresji, w tym również wynikającej ze znudzenia (obserwowanej u uczniów tzw. dobrych).

Nie uważam, że robienie modeli i inne ciekawe, mocno aktywizujące i rozwijające uczniów, rzeczy powinny być szkolną codziennością (nie w polskiej szkole, przy tak ogromnym przywiązaniu do podstaw, które takie rzeczy pomijają), ale pozbawienie (zupełne) uczniów możliwości kontaktu z takimi rzeczami zubaża proces kształcenia i ogranicza rozwój kreatywności, samodzielności i wyobraźni uczniów.

Czy stosowanie domina matematycznego podczas lekcji jest nauką gry w domino?

Czy zadanie o krojeniu tortu jest zadaniem z zakresu ciastkarstwa?

Czy praca z kalkulatorem graficznym podczas lekcji jest kursem obsługi kalkulatora?

Czy wykonywanie konstrukcji geometrycznych poprzez zginanie papieru jest zabawą w origami?

Moim zdaniem, są to narzędzia osiągania celów. Podstawa programowa opisuje cele i zadania. Nie narzuca ani nie wyklucza określonych narzędzi dydaktycznych. O ich zastosowaniu decyduje nauczyciel na podstawie tego, co ma w podstawie programowej i z jakim zespołem klasowym pracuje. I jakie braki czy problemy mają jego uczniowie.

W podstawach programowych nie ma nic o kalkulatorze graficznym, origami, cyrklu, posadzkowaniu, Escherze, Euklidesie, fraktalach ... Czy zatem nie możemy wykorzystać wiedzy i umiejętności z podstaw, aby pokazać, że potrafimy zrozumieć rzeczy tego typu jak wymienione?

Może konieczne jest uważne przyglądnięcie sie podstawom ...

Czy jest w polskiej szkole miejsce na origami jako narzędzie dydaktyczne?

 

 

Edukacja i origami

Nauczyciele na całym świecie stosują origami w swojej pracy dydaktycznej. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszy się wykorzystanie origami w edukacji matematycznej.

Pragnieniem wielu origamistów jest, aby origami stało się pełnoprawnym narzędziem dydaktycznym i aby nauczyciele matematyki mogli poznawać i rozszerzać swoją wiedzę o walorach tego narzędzia.
Od roku 2005 we Freiburgu (Niemcy) odbywa się konferencja Didaktik des Papierfalten, gdzie praktycy z całego świata prezentują wyniki swoich prac  na ten temat. W 2015 odbyła się już 10 taka konferencja.

Co kilka lat odbywa się ogólnoświatowa konferencja Origami - Science, Math and Education (OSME).

W Polsce odbywają sie coroczne konferencje KOTE (Konferencja - Origami w terapii i edukacji). W roku 2012 odbyła się już XXIII KOTE.

Podczas wielu konferencji origami pojawiają sie sesje poświęcone edukacji (m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Polsce).

W Izraelu prowadzony jest program ORIGAMETRIA.

Teachers, not only math teachers, have used origami as powerful tool in education. 

Every year, since 2005, there is an international conference Didaktik des Papierfalten (Freiburg, Germany). There was 10th conference in 2015.

There are Origami in Theraphy and Education Conference (KOTE) i Poland every year. There was 23th conference in 2012.