Jak powinien wyglądać scenariusz zajęć z wykorzystaniem origami? Z jakich elementów powinien się składać taki scenariusz (konspekt)? O czym należałoby napisać w relacji z takich zajęć?
Gdy piszemy o origami na lekcjach matematyki i podczas innych zajęć z uczniami, często ujmujemy to w formie scenariusza. Poprawnie skonstruowany scenariusz zajęć z wykorzystaniem origami powinien zawierać:
- imię i nazwisko autora opracowania,
- kilka zdań informacji o autorze i jego doświadczeniu dydaktycznym;
- temat zajęć; nazwę modelu i jego kreatora (przed publikacją konieczna zgoda);
- zdjęcia (rysunek) modelu (modeli);
- kompletny, zaadaptowany do potrzeb dydaktycznych diagram modelu;
- komentarz słowny towarzyszący poszczególnym złożeniom;wykaz materiałów potrzebnych do przeprowadzenia zajęć;
- zadania i problemy matematyczne, jakie mogą towarzyszyć składaniu i analizie gotowego modelu;
- wiek uczniów, liczbę uczniów w klasie (grupie), sposób organizacji pracy na lekcji, wymagany poziom zaawansowania uczniów w składaniu, czas trwania zajęć (w tym poszczególnych etapów);
- literaturę uzupełniającą.
Przyglądnijmy się scenariuszom opublikowanym w Internecie i w książkach.
Włączając origami w tok lekcji musimy pamiętać o tym, że część czasu lekcyjnego musimy przeznaczyć na składanie: wykonanie konstrukcji, modułów, całego modelu.
Nie jest to czas z punktu widzenia kształcenia matematycznego stracony.
Porozumiewając się z uczniami, wydając im polecenia, komentując uzyskiwane przez nich wyniki cały czas posługujemy się językiem matematycznym. Badamy i utrwalamy poprawne rozumienie pojęć geometrycznych ( i nie tylko takich).
W nietypowych sytuacjach występujące trudności ujawniają się mocniej.
Skutki naszych działań nie kończą się równo z dzwonkiem. Zostaje model, do którego uczniowie mogą wracać wielokrotnie.
Rozwijają się więzi społeczne między uczniami.
Wspólnie wykonana praca cieszy.