Moje zainteresowanie origami jako narzędziem wspomagającym kształcenie wyobraźni przestrzennej jest wynikiem mojego własnego spotkania z origami. Poznanie i wykonanie konstrukcji i modeli geometrycznych w technice origami zmieniło mój własny sposób widzenia geometrii płaskiej i przestrzennej, zwłaszcza w jej szkolnej wersji.
Składanie modeli origami matematycznego opiera się na wykorzystaniu własności figur i konstrukcji geometrycznych, a gotowe modele posiadają własności opisywalne w języku geometrii. Własności te stanowią istotną cechę tych modeli.
Nurt origami matematycznego reprezentują:
• zadania konstrukcyjne rozwiązywane metodami origami (m.in. opisane w książce „Geometric Exercises in Paper Folding”, T. Sundara Row, 1905),
• modele wielościanów i innych form przestrzennych opartych na strukturze wielościanu (m.in. modele z modułu Sonobé, projekty Tomoko Fusé, kręciołki, piramida z ośmiościanów),
• pudełka (trójkątne, czworokątne, ośmiokątne i o bardziej fantazyjnych kształtach),
• mozaiki (z jednej i z wielu kartek),
• pierścienie (m.in. 18-tka Mette Peterson i kolekcja Davida Petty),
• gwiazdy (m.in. słynna gwiazdka Roberta Neale’a)
i inne formy mające symetrię osiową, środkową, płaszczyznową czy obrotową (np. model DNA Thoki Yenna czy Flower Tower Chrisa Palmera).
Origami matematyczne to nie tylko modele – to również dbałość o język matematyki na wszystkich szczeblach tworzenia modeli i o konstruowalność wykonywanych zagięć (unikanie zagięć uznaniowych). To zwracanie uwagi na strukturę tworzonych modeli, a nie tylko na efekt końcowy.
Nieograniczone praktycznie możliwości modelowania, prostota i dostępność dla każdego, to cechy, dzięki którym origami czyni geometrię kolorową, pasjonującą i zrozumiałą.
Włączenie origami do nurtu matematyki szkolnej daje uczniom (i nauczycielom również) szansę rozwoju wyobraźni przestrzennej oraz innego spojrzenia na konstrukcje geometryczne. Wpływa również na powstawanie intuicji, bez których sprawne posługiwanie się treściami matematycznymi nie jest możliwe.
Na zdjęciach: Model gąbki Mengera (z modułu Sonobe), 8 Pyramids Cube Toma Hulla, Gwiazdka "18-tka" mette Pederson
Krystyna Burczyk 27.09.2004