Ciekawe z punktu widzenia nauczyciela matematyki są te modele, w których akcent znajduje się w matematyce, a nie w umiejętnościach origamisty. I modele odporne na niedokładności w wykonaniu, oraz stosunkowo łatwe do prowadzenia przy pomocy sekwencji konstrukcji geometrycznych, nieposiadające zagięć „uznaniowych” (o nieokreślonym dokładnie położeniu np. mniej więcej w jednej piątej wysokości.
Przy doborze modeli i stylu pracy z origami na lekcji matematyki pamiętajmy o znacznych różnicach w zdolnościach manualnych poszczególnych uczniów. Nie zaczynajmy od modeli skomplikowanych. W każdym, nawet najprostszym modelu geometrycznym, możemy wyszukać wątki na bardzo różnym poziomie komplikacji i zaawansowania.
- przekaz ustny – prowadzi często do utraty spójności całości – polecenia są przestawiane, a niektóre ignorowane,
- diagramy opublikowane w książkach i czasopismach – trudno dostępne w Polsce,
- diagramy opublikowane w Internecie – istnieje kilka baz diagramów, trudny jest wybór modelu o odpowiedniej skali trudności, tłumaczenie z język obcego jest dodatkowym wyzwaniem.
- sześcian i kryształek z modułów Sonobe,
- prosty sześcian (Paula Jacksona),
- pierścień Pinwheel (Roberta Neale’a),
- gwiazdka 18-tka (Mette Pederson),
- dwunastościan rombowy (Nicka Robinsona),
- sześcioramienna gwiazdka (z trójkąta równobocznego)
- ...