Jak co roku, w weekend majowy- może w tym roku nie całkiem majowy - odbył się Plener Origami. Trzy dni od piątku 27 kwietnia do niedzieli 29 kwietnia były okazją, aby spotkać nowych i starych przyjaciół origami, zobaczyć i dotknąć wspaniałych modeli, dyskutować o sekretach techniki, o tym co było i o zamierzeniach na przyszłość. Tym razem gościła nas Szkoła Podstawowa nr 29 w Krakowie. Na Plener przyjechali origamiści z Polski, USA, Węgier, Niemiec i Indii.
Zdjęcie zbiorowe uczestników XI Pleneru
Gościem specjalnym Pleneru był Eric Gjerde z USA. Eric jest artystą origami oraz autorem książki Origami Tessellations: Awe-Inspiring Geometric Designs, która od raz stała się kluczem do świata tesselacji dla szerokiego grona origamistów. Eric jest w ścisłej czołówce osób wytyczających kierunki rozwoju współczesnego origami. Jego prace są wystawiane w muzeach i na wystawach artystycznych, ostatnio na wystawie Folding paper. The Infinite Possibilities of Origami w Los Angeles.
Eric Gjerde oraz fragment jego wystawy na XI Plenerze
Plener miał bardzo silną obsadę. Wśród uczestników znalazło się kilku origamistów wytyczających rozwój tesselacji jako gałęzi origami. Oprócz Erica Gjerde w plenerze uczestniczyli Robin Scholz (Praise Pratajev) z Niemiec, Halina Rościszewska-Narloch (Haligami) z Polski, Wojciech Bogacz z Polski oraz Endre Somos (soma0213) z Węgier.
Od lewej: Eric Gjerde i Robin Scholz; Eric Gjerde, Halina Rościszewska-Narloch i Wojtek Bogacz; Endre Somos
Wystawy plenerowe są tradycją Pleneru. Każda z wystaw jest unikalną w skali kraju okazją do prezentacji najnowszych dzieł artystów origami. Dla uczestników Pleneru i publiczności odwiedzającej wystawę jest to szansa kontaktu z najnowszymi światowymi osiągnięciami sztuki origami. Po raz trzeci wystawę plenerową mogli zobaczyć mieszkańcy Krakowa.
Wystawie prac przywiezionych przez uczestników towarzyszy wystawa „Origami ma wiele twarzy czyli modele origami naszych ori-przyjaciół” prezentująca prace wykonane przez kreatorów lub podczas prowadzonych przez nich warsztatów, gdy pod okiem Mistrzów doskonalimy nasze umiejętności.
Motywem przewodnim są kompozycje „W sieci” łączące piękno papieru z delikatnością ale i surowością wełnianych splotów wykonanych podobnie jak origami bez narzędzi, tylko przy pomocy palców.
Najliczniej reprezentowane były tesselacje. Prace zaliczane do tego stylu tego typu pokazali Eric Gjerde, Hella Horvath, Edre Somos, Robin Scholz, Beata Kupczak, David Pete, Wojciech Bogacz i Halina Rościszewska-Narloch.
Tesselacje wystawiane przez artystów: Eric Gjerde, Hella Horvath, Ende Somos, Robin Scholz; Beata Kupczak (kreator: Halina Rościszewska-Narloch), David Pete (kreator: Lydia Dyard)
Tesselacje wystawiane przez artystów: Wojciech Bogacz; Halina Rościszewska-Narloch
Korugacje to styl zbliżony do tesselacji. Formę artystyczną uzyskuje się poprzez sekwencję wypukłych i wklęsłych linii na papierze, z tym, że końcowa forma pozostaje jedną warstwą papieru. Tego typu prace prezentowali Robin Scholz, Hella Horvath i Wojciech Bogacz.
Korugacje: Robin Scholz
Korugacje: Robin Scholz; Hella Horvath; Wojciech Bogacz
Inna technika origami bazująca na symetriach płaszczyzny to mozaiki. Prace z tej grupy prezentowały Joanna Grzanka, Magdalena Sołtysik i Barbara Pfützner.
Mozaiki: Joanna Grzanka, Magdalena Sołtysik (u góry), Barbara Pfützner (na dole)
Jako artyści patrzymy na estetykę i oryginalność projektu, natomiast jako matematycy pytamy, na ile istotnie różnych sposobów można ułożyć mozaikę. Jest to pytanie, które łączy origami z krystalografią i dekoracją wnętrz. Było ono już rozważane przez matematyków. Odpowiedź brzmi: 17.
Projekt zastosowania edukacyjnego wraz z teorią matematyczną (grupy symetrii tapet) oraz przykładowymi modelami zaprezentowała Krystyna Burczyk.
Wybrane przykłady różnych symetrii mozaik – Krystyna Burczyk.
Gdy przejdziemy z symetrią do trzeciego wymiaru wejdziemy w świat wielościanów. Modele tego typu prezentowały
Wielościany: Magdalena Sołtysik i Barbara Pfützner
Artystyczne interpretacje wielościanów zaprezentowała Krystyna Burczyk
Kręciołki z serii Nowozelandzkie inspiracje: Krystyna Burczyk
Na wystawie nie zabrakło także modeli figuratywnych. Beata Kupczak przywiozła ciekawe maski zaprojektowane i wykonane przez Russella Sutherlanda z USA. Artysta używa różnych materiałów (jedna z prezentowanych masek wykonana była z metalowej siateczki). Nam najbardziej podobała się maska w stylu art noveau (czyli w bardzo krakowskim duchu secesji).
Zupełnie inny styl origami figuratywnego to Japońskie fascynacje Barbary Pfützner inspirowane Japonią.
Japońskie fascynacje: Barbara Pfützner
Artur Biernacki przysłał na wystawę kilka swoich kreacji. W tej części wystawy prezentowany był także klasyczny model Hermana van Goubergena z 1993 roku łączący techniki tesselacji z figuratywną tematyką.
Lewe zdjęcie: modele figuratywne Artura Biernackiego, w tle Gecko and Fly on a Wall: (projekt Hermana van Goubergena, złożyła Halina Rościszewska-Narloch).
Prawe zdjęcie: biżuteria origami wykonana przez Magdalenę Sołtysik
Odrębna część wystawy przygotowana została pod hasłem modele naszych przyjaciół. Celem tej części wystawy była prezentacji rozmaitych stylów i technik origami. Prezentowane były model z naszych zbiorów – modele podarowane nam przez kreatorów origami oraz modele wykonane pod kierunkiem kreatorów w trakcie prowadzonych przez nich warsztatów. Każdemu modelowi towarzyszyła karteczka z opisem jego historii.
Fragmenty wystawy „Modele naszych ori-przyjaciół”.
Kolejną częścią wystawy były prace najmłodszego pokolenia origamistów. Halina Rościszewska-Narloch przywiozła prace uczniów w wieku 7-12 lat uczestniczących w zajęciach kółka matematycznego i kółka origami.
Prace wykonane przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 z oddziałami integracyjnymi w Gliwicach
Warsztaty, obok wystawy, stanowią esencję Pleneru. Są okazją do składania z wybitnymi kreatorami, podpatrywania ich techniki i niuansów, których nie ma na diagramach oraz dyskutowania na najróżniejsze tematy mniej lub bardziej związane z origami. W tym roku mieliśmy 17 warsztatów w oficjalnym programie, a dodatkowo organizowane ad hoc mniejsze lub większe warsztaty w ramach free-folding. W czasie dnia otwartego zorganizowaliśmy specjalne warsztaty dla publiczności. Pogoda po kilku latach zimnych i deszczowych była tym razem wyjątkowo dobra i część warsztatów Pleneru było w plenerze.
Migawki z warsztatów
W czasie otwartym dla publiczności zorganizowaliśmy konkurs great-paper-folders, czyli tesselacjonistów wielkiego formatu. W konkursie wzięły udział cztery drużyny pod wodzą Erica Gjerde, Haliny Rościszewskiej-Narloch, Robina Scholza oraz Endre Somosa. Zadaniem każdej drużyny było przygotować arkusz papieru o rozmiarach 1,5m x 3m, a następnie złożyć z tego papieru tesselację według wzoru (model w małym formacie) przekazanego szefom drużyn. Zobaczcie, co z tego wyszło.
Tesselacjoniści wielkiego formatu przy pracy
Jury w jednoosobowym składzie (Wojtek Burczyk) przyznało tytuły tesselacjonisty wielkiego formatu w następujących kategoriach: pierwsze miejsce ex-aequo w kategorii najszybszych drużyn dla drużyny Erica Gjerde oraz Haliny Rościszewskiej-Narloch; pierwsze miejsce w kategorii staranności wykonania ex-aequo dla drużyn Haliny Rościszewskiej-Narloch i Endre Somosa; pierwsze miejsce w kategorii twórczego podejścia do kolorowania modelu dla drużyny Robina Scholza.
Zwycięskie drużyny i nagrodzone prace.
Origami w sieci było nie tylko motywem przewodnim wystawy, ale także dekoracji szkoły. Krystyna Burczyk i Teresa Kowal z pomocą uczestniczek i uczestników Pleneru przygotowały dekorację składającą się z prostych modeli origami, motywów tesselacyjnych oraz mozaik.
Dekoracja: proste modele origami, fraktalne drzewo zaprojektowane przez Krystynę Burczyk, motywy tesselacji, mozaika wzorowana na obrazie Victora Vasarely wykonana przez uczestników setnego Galicyjskiego Spotkania z Origami.
Dzięki ciężkiej pracy Haliny Rościszewskiej-Narloch, która była redaktorem naszego biuletynu plenerowego, uczestnicy Pleneru dostali do ręki wspaniałą książkę. Ma 115 stron wypełnionyc h 48 diagramami i artykułami, w większości tesselacjami i mozaikami. Swoje diagramy nadesłali czołowi światowi twórcy tesselacji. Znajdziecie tu niepublikowane jeszcze diagramy tesselacji znanych dotąd tylko ze zdjęć w Internecie. Jednym słowem, rarytas dla każdej osoby zainteresowanej origami matematycznym.
Kto był na Plenerze ma już swój egzemplarz w ręce, kto nie był, będzie miał szansę niedługo kupić egzemplarz w sklepie Haligami (liczba dostępnych egzemplarzy ograniczona). Cały dochód ze sprzedaży przeznaczony jest na pokrycie kosztów organizacji Pleneru.
Plener nie mógł obejść się bez zajęć plenerowych. Wspinaczkę na Kopiec Krakusa wynagrodził nam wspaniały zachód słońca oraz widok na panoramę starego Krakowa.
Krystyna i Wojciech Burczyk