Przestrzeń dla papieru! / Space for Paper!

Koncepcja pleneru

Z założenia plener jest spotkaniem ludzi pragnących składać papierowe modele, dzielić się doświadczeniem, uczyć się nowych rzeczy, rozmawiać o różnych rodzajach i aspektach origami.

Pragniemy, aby plenerowi towarzyszył rozwój jego uczestników.

Staramy się, aby każdy znalazł dla siebie coś interesującego, ale zależy nam również na tym, aby uczestnicy pleneru poznawali się nawzajem, nawet wtedy, gdy ich zainteresowania modelami origami się różnią.

Cele, jakie postawiliśmy sobie, gdy organizowaliśmy plenery:

  1. zorganizowanie konferencji międzynarodowej,
  2. podnoszenie umiejętności,
  3. integracja środowiska,
  4. naukowa strona i zastosowania origami.

Przygotowując program planujemy kilka modułów.

Moduł edukacyjno-naukowy poświęcony doskonaleniu umiejętności w składaniu origami oraz przygotowywaniu i prowadzeniu zajęć, oparty na dzieleniu się doświadczeniem.

Moduł „Modele na życzenie” obejmujący składanie modeli – to, co ktoś chce pokazać, to, czego ktoś się chce nauczyć.

Moduł „Zróbmy coś razem” proponujący wspólną zabawę.

Moduł „Prezentujemy nasze własne projekty” propagujący polskie osiągnięcia w sztuce origami: publikacje, projekty, oryginalne modele.

Moduł tematyczny koncentrujący się na różnych ujęciach jednego tematu, np. smoki, motyle, formy geometryczne.

Moduł „Free Folding” poświęcony zajęciom w małych grupach zainteresowanych jakimś szczególnym typem modeli lub składających z diagramów w książkach.

Moduły to nie warsztaty. To tematy (zagadnienia), wokół których koncentrują się różne działania.

A wszystko to w miłej atmosferze, bez przymusu, ale jednocześnie z zobowiązaniem.

Bo miła atmosfera jest nie tylko wtedy, gdy wszyscy piją i rechoczą razem, ale i wtedy, gdy jeden drugiemu nie robi przykrości głupimi uwagami i ignorowaniem jego starań. Decydując się na udział w plenerze zobowiązujemy się do szanowania nawzajem swoich zainteresowań.

Uwagi ogólne na temat organizacji pleneru

1. Plener ma koordynatora, który dba o całość, koordynuje.
2. Z kordynatorem współpracują osoby związane z Galicyjska Grupą Origami oraz oaoby, które wyrażą chęć pracy na rzecz pleneru.
3. Rozwijana jest idea wolontariatu podczas pleneru czyli włączania uczestników w prace na rzecz pozostałych uczestników.
4. O podejmowanych decyzjach jest informowany koordynator i grupa współpracująca.
5. Rzeczy, na które należy zwrócić szczególną uwagę:

  • informacje do prasy, radia, telewizji,
  • aranżacja wystawy,
  • kto kiedy przyjeżdża i wyjeżdża,
  • opis dojazdu do ośrodka.

6. Nie ma przejmowania pleneru przez jakąkolwiek grupę czy stowarzyszenie.
7. Decyzje co do przyszłości pleneru są podejmowane przez organizatorów plenerów.