Paper Structures  

Edukacja / Education

 

Zupełnie niesamowita jest liczba prostych konstrukcji, które można wykonać na kwadratowej kartce papieru.

Czasem bardziej ambitni nauczyciele sięgają po nowsze, nie tradycyjne wzory. I nie byłoby z tym problemu, gdyby nie fakt, że te nowsze wzory to najczęściej projekty, które mają swoich autorów znanych z nazwiska, o ustalonym dorobku artystycznym, o znanych publikacjach.

A rzeczywistość szkolna dla praw autorskich do tej pory łaskawa nie była.
Jakieś zdjęcie - czy to ważne, czyje? Jakieś zdjęcie obrazu, pracy origami - czy to ważne, czyich obrazów, czyich prac? I czy to ważne, czy zamieszczone za zgodą i z poszanowaniem praw autorskich osobistych, majątkowych?
Taka była rzeczywistość podręcznikowa.

Co więcej, obecnie, w dobie internetu, uczniowskie aranżacje cudzych prac pojawiają się na forum publicznym, ale już bardzo często pozbawione nazwisk autorów, często o zmienionej nazwie. Czasem nawet z bardzo widocznym znaczkiem © na rzecz składacza.
Pogłębia to niestety, schematycznie uznawany za właściwy, niepoważny stosunek do prac origami.

W innych sztukach nazwiska autorów wielu prac przetrwały w powiązaniu z tymi pracami, a gdy nie przetrwały - umieszcza sie podpis: autor nieznany. W przypadku odtwarzanych (kopiowanych) prac origami sprawę istnienia autora często się przemilcza.

Zastanówmy się nad tym odrobinę i pamiętajmy o umieszczaniu informacji o autorze przy zdjęciach  i na wystawach prac uczniowskich. W końcu sięgamy po prace tych ludzi, bo uważamy je za ciekawe, przydatne, warte wykonania. I warto o tych ludziach pamiętać.

Edukacja i origami

Nauczyciele na całym świecie stosują origami w swojej pracy dydaktycznej. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszy się wykorzystanie origami w edukacji matematycznej.

Pragnieniem wielu origamistów jest, aby origami stało się pełnoprawnym narzędziem dydaktycznym i aby nauczyciele matematyki mogli poznawać i rozszerzać swoją wiedzę o walorach tego narzędzia.
Od roku 2005 we Freiburgu (Niemcy) odbywa się konferencja Didaktik des Papierfalten, gdzie praktycy z całego świata prezentują wyniki swoich prac  na ten temat. W 2015 odbyła się już 10 taka konferencja.

Co kilka lat odbywa się ogólnoświatowa konferencja Origami - Science, Math and Education (OSME).

W Polsce odbywają sie coroczne konferencje KOTE (Konferencja - Origami w terapii i edukacji). W roku 2012 odbyła się już XXIII KOTE.

Podczas wielu konferencji origami pojawiają sie sesje poświęcone edukacji (m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Polsce).

W Izraelu prowadzony jest program ORIGAMETRIA.

Teachers, not only math teachers, have used origami as powerful tool in education. 

Every year, since 2005, there is an international conference Didaktik des Papierfalten (Freiburg, Germany). There was 10th conference in 2015.

There are Origami in Theraphy and Education Conference (KOTE) i Poland every year. There was 23th conference in 2012.